Subsidies

Gemeentelijke Monumentenpremie 2019

Erfgoedvereniging Heemschut mag een bedrag van 10.000 euro verdelen onder een aantal particuliere eigenaren van monumenten! Dit mooie bedrag komt voort uit een nalatenschap, ondergebracht in een fonds op naam bij de koepelstichting Ars Donandi.

Heemschut heeft in overleg besloten de uitkering van 10.000 euro specifiek in aanmerking te laten komen voor eigenaren van gemeentelijke monumenten. Voor deze eigenaren zijn er meestal, in tegenstelling tot beschermde rijksmonumenten, geen budgetten beschikbaar voor subsidie, leningen en dergelijke. In zijn toespraak tijdens de landelijke opening van de Open monumentendag in Zierikzee op 12 september jl. gaf Prof. Mr. Pieter van Vollenhoven aan, dat hij graag een fonds of regeling zou zien die in deze lacune voorziet. Met de bijdrage via Ars Donandi en Het Kuijper van Harpen fonds kan Heemschut hier dus een – eerste – aanzet toe geven.

Voor meer informatie klikt u hier.

Wijziging subsidie voor restauratie en herbestemming van rijksmonumenten

13 november 2019

Gedeputeerde Staten heeft de indieningstermijn voor subsidieaanvragen voor toegankelijkheids- en duurzaamheidsmaatregelen ten behoeve van de herbestemming van monumenten gewijzigd. Van 1 mei 2020 tot 1 juli 2020 kan hiervoor een subsidieaanvraag worden ingediend. De indieningstermijn voor subsidieaanvragen voor restauratie blijft ongewijzigd. Aanvragen kunnen worden ingediend van 1 december 2019 tot 1 maart 2020. De provincie heeft op dit moment een bedrag van €1.133.471 ter beschikking gesteld voor de uitvoering van de regeling. Voor een link klikt u hier.